Wednesday, February 24, 2010

Perisian Suntingan

Suntingan yang baik memerlukan daya imiginasi yang tinggi dan kreativiti. Tidak lupa juga yang paling utama ialah Perisian Suntingan (Editing Software)

Pelbagai perisian yang boleh digunakan dalam suntingan. Ada yang percuma dan ada yang berbayar. Bergantung pada keserasian dan kebolehgunaan anda pada perisian tersebut.

Antara yang menarik dan biasa digunakan oleh Photographer² yang menyunting gambar, ialah perisian Adobe(TM) Photoshop(C). Perisian ini berbayar. Jika anda baru dalam dunia suntingan, saya cadangkan anda gunakan Photoscape atau GIMP. Kedua-dua perisian ini adalah percuma. Boleh dimuat turun dari website.

Photoscape adalah perisian yang paling sesuai bagi pengguna atau photographer yang sentiasa sibuk. Preset yang disediakan dalam perisian tersebut membolehkan anda menyunting dengan hanya beberapa langkah mudah.

GIMP pula menyerupai Adobe(TM) Photoshop(C) atau lebih kepada pengadaptasian yang sama. Perisian Sumber Terbuka (Open Source) ini membolehkan anda menyunting gambar mirip penggunaan Adobe(TM) Photoshop(C).

Entry yang akan datang, saya akan kupas suntingan dengan menggunakan Adobe(TM) Photoshop CS4. Apa² versi CS (Creative Suite) boleh mengadaptasi teknik² yang akan saya kongsikan, cuma mungkin ada sedikit kelainan pada features.

See u in next Entry....Wassalam

No comments:

Post a Comment